Nieuwe activiteit: kaartlezen
MAC De Wâlden start met een nieuw soort rittensportactiviteit op zaterdag 3 december te Willemsoord: Een Pijlen-en-puntenrit, volgens het kaartleessysteem.
Enkele bestuursleden hebben al kennis gemaakt bij dit soort ritten en zij vinden het echt een leuke uitdaging om te rijden.
Voor de beginners, zonder enige ervaring, is er een eenvoudige Toerklasse, terwijl voor rijders met enige ervaring een Sportklasserit zal zijn.
De Pijlen-en-Puntenrit rit wordt verreden in het mooie gedeelte van de weerribben in de Kop van Overijssel, net iets buiten het vertrouwde Friesland. Maar dat mag voor liefhebbers geen obstakel zijn toch?
Startlocatie: Eetcafé De Steen, Steenwijkerweg 155, 8338 LB Willemsoord.
Inschrijving: vanaf 12.00 uur. Start 1e deelnemer: vanaf 12.31 uur.
Uitzetter en controleur: Gerrit van Assen en Bertus Kolkman.
Inschrijfgeld: leden MAC De Wâlden: 4 euro; niet-leden 6 euro per voertuig.
Voor deelnemers zonder enige kaartleeservaring staat hier onder een uitleg van het systeem.
Wij hopen dat we u aan de start mogen verwelkomen. Het is echt de moeite waard om te komen en het tenminste eens 1x gedaan te hebben. Zien we u op 3 december?.
Naast een wat reglementairdere Sportklasse rit op basis van een uitgebreid landelijk reglement is er voor de Toerklasse is een eenvoudige rit uitgezet, waarbij het volgende vereenvoudigde reglement geldt:
- U krijgt kaarten waarop een aantal genummerde punten en pijlen is ingetekend. Deze punten en pijlen moeten in volgorde worden aangedaan, beginnend vanaf de blauwe startvlag, via punt of pijl 1 naar punt of pijl 2 etc. en tenslotte vanaf de laatst genummerde punt of pijl naar de gele finishvlag.
- Van punt of pijl naar de volgende punt of pijl moet de kortste route worden genomen via op de kaart staande wegen (de zgn. ‘kaartwegen’). U mag daarbij geen gebruik maken van eventuele eigen voorkennis van niet aanwezige of niet berijdbare echte wegen of bv. fietspaden. Anders gezegd: wat op de kaart staat is leidend!
- Punten mogen van beide kanten worden aangereden, maar de pijlen dienen geheel in de pijlrichting, dus van begin (voet) tot en met het eind (pijlpunt) bereden te zijn alvorens u naar een volgend genummerde pijl of punt gaat
- U mag daarbij de pijlen nooit tegengesteld berijden
- Pijlen die nog niet aan de beurt zijn of al eerder bereden zijn mogen wel (in voorwaartse richting dus) vaker geheel of gedeeltelijk worden bereden om naar een volgend genummerde pijl of punt te komen. Voorbeeld: om via een kortste route van pijl 1 naar pijl 2 te rijden, mag bv. wel over punt 4 en/of een eventueel andere pijl (in voorwaartse richting!) worden gereden.
- Onderweg kunt u op een routecontrole een herstelopdracht (onderbreking) krijgen, bv: ‘hier keren 1e weg rechts’ (of HK 1R). Vanaf die onderbreking dient u dan een nieuwe route naar de punt of pijl te maken waarheen u onderweg was. Ook kan een weg zijn geblokkeerd door een bord met tekst DLW. U dient ook dan een nieuwe route te maken.
- Noteer uiteraard onderweg de routecontroles langs uw bereden route (ook linksstaand!!) op de controlekaart
Hierbij een voorbeeld om u als beginnende deelnemer er mee vertrouwd te laten geraken. Let op het extra zinnetje: dat de controles (RC’s) zowel links als rechts (duidelijk zichtbaar) langs de weg kunnen staan en dus genoteerd moeten worden. N.B.: de hier op de kaart getekende oranje RC’s staan natuurlijk niet op de echte wedstrijdkaart!
Uitleg:
Van start naar P1: eenvoudig, geen RC’s
P1-P2: RC D. kortste route is via grijze weg. Je mag aannemen dat de weg door de tekst doorloopt
P2-P3: RC G: bovenlangs via RC G is korter dan onderlangs via RC F
P3-P4: RC’s F B: Let op dat de kortste route loopt via tegengesteld Pijl 2. Dat mag niet, dus toch de wat langere route via de weg boven “MOLENHOEK”
P4-P5: RC’s D E A (RC C=fout). U moet de gehele pijl vanaf de voet gaan berijden, dus via RC A aanrijden.
P5-P6: geen RC. Eenvoudig toch? Nu naar de finish? Nee…
P6-P7: RC’s H Y. bovenin de kaart is nog een minipijltje P7 getekend. Zag u dat? Dan kunt u 'keren' via het witte weggetje langs RC H, weer terug over P6 en kortste route naar P7 via de gele weg (RC X = fout). Daarna langs RC Y en opnieuw over P6. Nu uiteraard niet meer de langere route langs RC H nemen.
Finish bij gele vlag.!!