Wâld

Motor- en Autoclub De Wâlden

Adverteerders

Binnenkort

maandag 30 juli 2018
18:01 - uur
feestrit Buitenpost2018

donderdag 02 aug 2018
18:31 - uur
uitnodiging puzzelrit Ulrum2018

dinsdag 21 aug 2018
19:01 - uur
Feestrit Kollumerpomp2018

Puzzelritinformatie

Uitleg voor beginnende AUTO-/MOTORpuzzelritrijders.

Download hier de Powerpoint presentatie en lees ook onderstaande uitleg:

(TIP: bij de Powerpoint presentatie kunt u steeds verder d.m.v. een muisklik, scrollen of aan de hand van de pijltjestoetsen van uw toetsenbord)  

Een Auto/Motor puzzelrit, wat is dat en is dat moeilijk?

Als u voor het eerst een puzzelrit gaat rijden, hebt u misschien wat twijfels. Om de beginnende puzzelritrijder wat meer wegwijs te maken in deze mooie hobby, is dit document opgesteld. Als u dit artikel aandachtig doorleest, zal er een heleboel duidelijk worden en kunt u vol zelfvertrouwen starten met de puzzelrit.

Wat is een Auto-/Motorpuzzelrit?

Een auto-/motorpuzzelrit is een tocht voor auto’s en/of motoren. De route is van tevoren door de uitzetter van de puzzelrit bedacht. Het leuke en uitdagende van een puzzelrit is dat u van tevoren niet weet waar de route heen zal leiden. Om de deelnemers op de goede route te houden, ontvangt men kort voor de start drie formulieren, namelijk een routebeschrijving, een reglement en een controlekaart.

De routebeschrijving:

De routebeschrijving bestaat uit genummerde en/of geletterde opdrachten. Wanneer deze routeopdrachten één voor één worden uitgevoerd, komt de deelnemer weer keurig terug bij het eindpunt. De truc van een puzzelrit is echter dat de uitzetter zal proberen om u via deze routebeschrijving op een dwaalspoor te brengen. Behalve eenvoudige opdrachten, zoals "2e weg links", zullen er ook wat meer geniepige opdrachten zijn verwerkt. U zult echter hopelijk nooit verdwalen, de uitzetter heeft getracht uw fout al te voorzien. Via routecontroles, welke verder in dit document worden besproken, zult u weer keurig op de goede route worden gebracht.

Het reglement:

In het puzzelrittenreglement (download) staan de spelregels van de puzzelrit uitgelegd. Op basis van deze regels zal de uitzetter proberen om u in zijn vallen te laten lopen. Daarom is het belangrijk om dit reglement goed door te nemen voordat u met de puzzelrit gaat starten.

De controlekaart:

De controlekaart dient om te controleren of de deelnemer de juiste route heeft gereden. Deze kaart is opgedeeld in een aantal vakjes waarin u tijdens de rit letters/getallen, stempels of andere gegevens dient in te vullen. Langs de route zijn zogenaamde routecontroles geplaatst, welke voorzien zijn van een letter of getal. Indien de deelnemer een routecontrole bereikt, dient de letter of het getal onmiddellijk in het eerstvolgende vrije vakje (van links naar rechts) van de controlekaart genoteerd te worden.

De voorbereidingen:

Voordat u start is het belangrijk om de routebeschrijving en het reglement nauwkeurig door te lezen. Ook met het gebruik van gezond verstand kunt u veel strafpunten voorkomen. Verder is het verstandig om de volgende documenten mee te nemen:

Een woordenboek, een puzzelwoordenboek en een overzicht met verkeersborden en hun betekenis. Verder is een woonplaatsregister (een lijst met Nederlandse plaatsnamen) belangrijk. Deze is verkrijgbaar bij de club.

Bekijk ook aandachtig het materiaal bij de starttafel. U weet dan wat u onderweg tegenkomt en waar u op moet letten.

Controles:

Om te controleren of u de route foutloos rijdt, maakt de uitzetter gebruik van routecontroles. De meest voorkomende routecontrole is een bord welke aan de bovenzijde voorzien is van een oranje balk en links ervan een zwarte letter of getal. Zoals gezegd moet u deze letter of getal bij het bereiken in het eerstvolgende vrije vakje van de controlekaart noteren. Een voorbeeld van een routecontrole vindt u bij de starttafel.

Een routecontrole kan ook bestaan uit een oranje vlag met een stempel en stempelkussen. U dient hier een stempelafdruk in het eerstvolgende vrije vakje van uw controlekaart te plaatsen.

Alleen de uitzetter weet of een routecontrole goed of fout is. Als u een routecontrole mist, of een foute controle noteert, krijgt u hiervoor 30 strafpunten. Tevens dient de rit met een aangegeven gemiddelde snelheid gereden te worden (staat in de kop van de routebeschrijving vermeld, meestal 24 km./uur). Het is dus echt niet de bedoeling dat u gaat racen. Het is vaak veel verstandiger om de tijd te nemen om na te denken en zo 30 strafpunten te voorkomen. Maar let wel op dat de finishcontrole sluit een uur nu uw officieel berekende finishtijd. Voor iedere minuut te vroeg of te laat bij een tijdcontrole (herkenbaar aan een witte vlag) en/of finishcontrole (herkenbaar aan een gele vlag) krijgt u 1 strafpunt. De puzzelritrijder die het minste aantal strafpunten weet te verzamelen, wordt winnaar van de puzzelrit.

Oriënteringspunten:

Oriënteringspunten vormen een belangrijk wapen van de uitzetter om u in de val te lokken. De uitzetter zal bepaalde objecten (bijvoorbeeld een lantaarnpaal, kerk, school enz.) gebruiken om de route aan te geven. Alleen oriënteringspunten die zich rechts (of recht vóór u) van de route bevinden mogen worden gebruikt. Oriënteringspunten moeten vaste punten zijn (dus geen losstaande auto's, bloembakken, containers enz.). Ook afbeeldingen van objecten kunnen als oriënteringspunt worden gebruikt.

Teksten:

De uitzetter kan ook gebruik maken van teksten welke langs de route voorkomen. Als er in de routebeschrijving een gedeelte in “HOOFDLETTERS” en tussen aanhalingstekens is opgenomen, moet u dit langs de route als tekst waarnemen om te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld:

21. na "SCHOOL" L betekent dat u na de tekst school naar links moet gaan.

22. na school R betekent dat u na een school (schoolgebouw of afbeelding van een school vissen) naar rechts moet gaan.

Opdrachten:

Elke genummerde opdracht in de routebeschrijving moet leiden tot een niet gedwongen richtingsverandering. Zolang een opdracht niet uitvoerbaar is, rijdt u rechtdoor. U blijft net zo lang rechtdoor rijden tot de opdracht wél uitvoerbaar is, of totdat u wordt opgevangen door een routecontrole met een herstelopdracht. Indien u een lange afstand hebt gereden of u hebt het idee dat uw route niet meer klopt, ga dan terug tot het laatste oriënteringspunt of de laatste routecontrole. Haal vanaf dit punt de route even terug, waarschijnlijk ontdekt u dat u iets hebt fout gedaan of over het hoofd heeft gezien.

Geletterde opdrachten zijn altijd neutrale opdrachten. (Hierop is nimmer een val gemaakt.)

Herstelopdrachten:

Herstelopdrachten dienen om iedereen (of deze nu goed of fout rijdt) weer op dezelfde route te krijgen. Aan de herstelopdracht kunt u dus niet zien of u het goed of fout doet. Een herstelopdracht is een opdracht die bij een routecontrole voorkomt. Herstelopdrachten staan meestal in code. Deze codes staan in uw reglement. Enkele codes zijn:

1R =  1e weg rechts

3L = 3e weg links

H = origineel huisnummerbord (mag geen keramiek of tegel zijn)

VRW = voorrangsweg, -splitsing of -kruising komende vanuit de richting dat U voorrang moet verlenen

U gaat dan verder met opdracht 8 van uw routebeschrijving

Nog een paar tips:

- Typefouten in de routebeschrijving bestaan niet! Laat u hierdoor niet in de val lokken, de uitzetter heeft hier beslist een bedoeling mee;

- Kijk bij gebruik van afkortingen in de routebeschrijving altijd of deze zijn toegestaan in het reglement;

- Let er op of alle routeopdrachten wel in de goede volgorde staan in uw routebeschrijving;

- Zoek woorden waarbij u twijfelt op in het woordenboek, vaak zijn er meerdere betekenissen;

- Komt u eigengemaakte verkeersborden tegen, kijk of deze juist zijn en volg ze op zoals vermeld in het wegenverkeersreglement;

- Kijk ook goed naar de plaatsing van leestekens. Na lantaarnpaal voor verkeersbord is wat anders dan Na lantaarnpaal, voor verkeersbord (in het eerste geval handelen na het geheel van oriënteringspunten (lantaarnpaal voor verkeersbord), in het tweede geval na de lantaarnpaal en voor het verkeersbord handelen.

- Een doodlopende weg (zichtbaar of aangeduid door de tekst DLW of een verkeersbord) is niet aanwezig, dus daar kunt/mag u niet inrijden.

Succes met de puzzelrit, mocht u nog vragen hebben voordat u met de rit begint, schroom dan niet om deze te stellen.

 

Inlichtingen te verkrijgen bij de uitzetter van de rit of M.A.C. “De Wâlden”:

- E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

- Tel.: (0512) 511521 (Wolter de Jong)

Voorbeeld opdracht:

21. na blinde geleide hond eerste weg rechts

 

Wat doet u dan???? (lees goed)

Antwoord:

U gaat rechtdoor. Want als de hond blind is, kan het nooit een blindengeleidehond zijn.